Beoordelingsformulieren en rubrics
Beoordelingsformulieren en rubrics
De beoordeling van verschillende individuele en samenwerkingsopdrachten zoals schrijf- en presentatieopdrachten, de uitvoering van een experiment en andere toetsvormen is vaak subjectief.
Door vooraf opgestelde beoordelingscriteria te ijken binnen het beoordelingsteam en te bespreken met studenten, wordt beoordeling eenduidiger en begrijpen studenten waarop ze beoordeeld worden.
Beoordelingsformulieren uitklapper, klik om te openen
Bij BMW bestaan er vijf verschillende beoordelingsformulieren voor:
- een literatuurscriptie;
- een mondelinge presentatie;
- een poster;
- samenwerkingsvaardigheden;
- een schriftelijk verslag.
Bij ieder formulier wordt er een korte beschrijving gegeven van de te beoordelen onderdelen die je als docent vervolgens op een driepunts schaal kan scoren. Daarnaast vragen we je om de open velden bij elk onderdeel in te vullen om de score te onderbouwen en de student gerichte feedback te geven.
Rubrics uitklapper, klik om te openen
Een eenvoudige manier om de beoordelingscriteria inzichtelijk te maken aan studenten is het delen én bespreken van een rubric. Een rubric is een beoordelingsmatrix met twee assen:
- Beoordelingscriteria;
- Beheersingsniveaus.
Een rubric onderscheidt zich van een beoordelingsformulier door ook een beschrijving te geven van beheersingsniveau per criterium. Hoe gedetailleerder de criteria en de daar bijhorende beheersingsniveaus des te analytischer de rubric kan worden ingezet. Een van de belangrijkste redenen om een rubric in te zetten is om consistentie te versterken tussen beoordelingen door verschillende beoordelaars. Het ijken van de te gebruiken rubric is daarbij het belangrijkste om de consistentie tussen verschillende beoordelingen te vergroten.
Het gebruik van rubrics binnen BMW uitklapper, klik om te openen
Als examinator kun je je eigen rubric ontwikkelen op basis van je eigen beoordelingscriteria. Met de ontwikkeling van verschillende leerlijnen worden er ook rubrics ontwikkeld.
De opleiding heeft daarnaast twee verschillende digitale rubrics ontwikkeld die worden gebruikt bij de beoordeling van het Researchproject (de scriptie en het praktisch werk). De rubrics kunnen ook gebruikt worden voor schrijfproducten in andere cursussen.