Agenda

De Universiteit Utrecht organiseert momenteel veel workshops, Q&A's en andere activiteiten rondom online onderwijs. Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen.

  • Bekijk hier de agenda van het Centre for Academic Teaching en Docentencommunity TAUU. Zij versturen ook een maandelijkse nieuwsbrief; de moeite waard om je op te abonneren
  • Bekijk hier de agenda van Educate-it - Versterk je onderwijs.

Suggesties voor de BMW coördinatorenbijeenkomst of BMW docentenseminar zijn altijd welkom, je kunt ons bereiken via beleidsmedewerkersBMW@umcutrecht.nl

Beste BMW-docent,

Allereerst de beste wensen voor 2021. 

Graag nodigen wij je uit voor het online docentenoverleg op donderdag 14 januari a.s. van 13.00 tot 14.30 uur. Deze bijeenkomst zal in het teken staan van docent community vorming.

Inmiddels zitten we allemaal in de tweede lockdown door Covid-19 en is nog steeds een groot deel van het BMW onderwijs online. In het afgelopen jaar is er door jullie hard gewerkt aan het ontwikkelen van diverse online oplossingen voor goed en interactief BMW-onderwijs.

Iedereen doet dit op zijn eigen wijze en sommige oplossingen blijken succesvoller in de praktijk dan andere.

Om succesvolle en minder succesvolle tips en ervaringen te kunnen delen vindt aankomende bijeenkomst de kick-off van het docent community platform plaats.

Op dit platform kunnen best- en worst practices worden gedeeld, vinden er inloopuurtjes plaats, kunnen vragen of meningen aan andere docenten worden gesteld en zullen er links naar handige webpagina’s of nieuwsbrieven worden gedeeld.

Door deze informatie en ideeën met elkaar uit te wisselen, hopen we elkaar te kunnen inspireren en motiveren en onderling contact bevorderen.

Wij hopen jullie te zien op donderdag 14 januari a.s.

Ons verzoek is om je aan te melden voor deze bijeenkomst door een mail te sturen naar secretariaatBWM@umcutrecht.nl. Na aanmelding ontvang je de link van de bijeenkomst.  

Hopelijk tot dan!

Beste meneer/mevrouw, 

Ik ben een studente aan de universiteit Twente, waar ik de premaster Communication Science volg. Samen met 6 andere studenten (onder de begeleiding van 2 docenten) voeren wij momenteel een onderzoek uit naar de digitale skills en het level van technostress van docenten tijdens de Covid-19 pandemie. Doel van het onderzoek is om erachter te komen of er een relatie bestaat tussen een docent zijn/haar digitale vaardigheden (waarin meerdere specifieke vaardigheden onderzocht worden) en de hoeveelheid stress die hij/zij ervaart door het gebruik van technologie.

Voor dit onderzoek hebben wij een enquête opgezet waarin deze digitale vaardigheden en het level van technostress van de respondenten gemeten wordt. Hiervoor zijn wij op zoek naar docenten die momenteel online lesgeven, of die dat tijdens de Covid-19 pandemie hebben gedaan.

Ik wil u dan ook vragen of het mogelijk is om deze mail door te sturen naar docenten aan uw faculteit, met de vraag of zij onze enquête in zouden willen vullen. De enquête duurt ongeveer 10 minuten, is geschreven in (simpel) Engels, en alle antwoorden worden anoniem verzameld en geanalyseerd. De enquête kunt u hier vinden: https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_8pjfY9v3Pig964J (deze link is anoniem, resultaten kunnen niet worden herleid naar de respondenten) 

Het is uiteraard mogelijk om na afronding van het onderzoek de resultaten te krijgen. Mocht hier interesse voor zijn, laat het dan even weten in een reactie op deze mail of stuur een afzonderlijke mail naar k.h.g.wissink@student.utwente.nl

Mochten er nog vragen zijn, dan kunt u die ook stellen door te reageren op deze mail of door mij afzonderlijk te mailen opk.h.g.wissink@student.utwente.nl

Wij als groep toekomstige communication experts zouden er ontzettend mee geholpen zijn als de enquête op deze manier verspreid kan worden. Alvast hartelijk dank voor uw tijd! 

Met vriendelijke groet, 

Kate Wissink

Beste collega,
Op donderdag 4 maart zal, in de ochtend, weer de jaarlijkse Utrecht Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) Conference plaatsvinden. Dit jaar is het programma volledig online. Het programma wordt vooral ingevuld met inspirerende voorbeelden van SoTL-projecten en workshops waarin je wordt gestimuleerd en ondersteund om zelf op een systematische manier naar je eigen onderwijs te kijken. Een belangrijk onderdeel van het congres zijn de poster presentaties. Die bestaan uit een digitale poster en een kort filmpje/pitch dat je van te voren opneemt. Tijdens het congres ga je het gesprek aan over je poster/pitch met andere deelnemers. Een leuke manier dus om met anderen in contact te komen en over onderwijs(vernieuwing) te praten.
 
De deadline voor het inzenden van posters wordt uitgesteld naar 11 januari. Dit geeft dus nog tijd om iets in te dienen. Dit jaar zullen we ook abstracts accepteren met alleen preliminary results en indrukken (mits voldaan aan de andere voorwaarden).  Je eigen onderzoek/ systematische,onderwijsproject hoeft dus nog niet volledig afgerond te zijn. 
 
Meer informatie over het congres en het inzenden van een abstract vind je op: https://www.uu.nl/nieuws/de-derde-utrecht-scholarship-of-teaching-and-learning-conference.
 
Meer informatie over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) kun je vinden op de docentenportal van Farmaceutische Wetenschappen: https://docentenportal-farmacie.sites.uu.nl/onderwijsontwikkeling/scholarship-of-teaching-and-learning-sotl/
 
Mocht je geïnteresseerd zijn in SoTL dan kun je je ook aanmelden voor de Special Interest Group (SIG) – SoTL. Deze SIG organiseert een aantal keer per jaar (online) bijeenkomsten waarin ondersteuning wordt geboden aan docente die op een systematische, research-based manier met hun onderwijs aan de slag willen. Er is vooral ook veel gelegenheid om ervaring met de andere SIG-leden uit te wisselen. De teamsite van de SIG-SoTL bevat daarnaast veel informatie. Mocht je geïnteresseerd zijn, neem dan contact op met het CAT (CAT@uu.nl).  Informatie vind je ook op: https://www.uu.nl/onderwijs/centre-for-academic-teaching-0/community-netwerk/special-interest-groups-sigs/sig-sotl. De eerst volgende SIG-SoTL  is op 10 december. Het onderwerp is dan het aanvragen van een SoTL-grant. Dit zijn grants van maximaal 5000 euro voor kleine SoTL-projecten. Alle docenten, ook beginnende docenten, komen hiervoor in aanmerking. Mocht je bij de SIG op 10 december aanwezig willen zijn, meld je dan nog voor vrijdag 4 december aan bij het CAT (Cat@uu.nl).  https://www.uu.nl/agenda/meeting-special-interest-group-scholarship-of-teaching-and-learning-sotl-0)
 
Mocht je verder nog vragen hebben, aarzel niet om met het CAT (CAT@uu.nl) of met ondergetekende  (i.meijerman@uu.nl) contact op te nemen.

Op donderdag 4 maart 2021 vindt de jaarlijkse Onderwijsparade plaats. Het thema van dit jaar is Connecting Communities. De Onderwijsparade vormt een platform voor dialoog tussen studenten, docenten en medewerkers over ons universitaire onderwijs. We nodigen docenten, studenten en medewerkers uit om de dag bij te wonen en/of bij te dragen aan het programma door middel van het verzorgen van een sessie. De deadline voor het indienen van een voorstel is donderdag 3 december 17:00 uur.

Connecting Communities

Academisch onderwijs en de maatschappij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe verhouden zij zich tot elkaar? Hoe kunnen ze van elkaar profiteren? Breng je eigen visie mee naar de Onderwijsparade en wordt geïnspireerd door de verschillende inzichten. Dien daarnaast een voorstel in voor een workshop of pitch als je een bijdrage wilt leveren aan het programma!

Draag bij aan het programma

Het onderwerp van de Onderwijsparade is Connecting Communities. Wil jij je ervaring en expertise delen? We nodigen docenten, studenten en medewerkers uit om bij te dragen aan het programma.

De coronapandemie zorgt ervoor dat het programma van de Onderwijsparade grotendeels online zal plaatsvinden. We zoeken naar alternatieve manieren om van gedachten te wisselen en te inspireren. Daarom nodigen we ook jou uit om out-of-the-box te denken bij het vormgeven van je bijdrage!

Je kunt een bijdrage voorstellen in de vorm van een sessie. De werkvorm staat vrij: je kan een interactieve sessie of bijvoorbeeld een train-de-trainer-sessie, ‘good practices’ delen, een panelgesprek organiseren, of op een andere manier je ideeën presenteren. Denk er over na hoe je deelnemers online kan activeren en hoe je wellicht toch een activiteit midden in de maatschappij kunt organiseren. Stuur je deelnemers vooraf iets op? Stream jij je activiteit vanuit je werkkamer of de binnenstad van Utrecht? Of nodig je een kleine groep uit om in het buurthuis bij jou om de hoek samen te komen (mits de RIVM-richtlijnen dit te zijner tijd toelaten)? Stel sessies voor tussen de 5 en 60 minuten, geef het onderwerp aan en pitch de vorm die jij voor ogen ziet. We moedigen het van harte aan om een maatschappelijke partner te betrekken bij je sessie.

Dien je voorstel in voor donderdag 3 december 2020, 17:00 uur.

Meer informatie: https://www.uu.nl/nieuws/call-for-contributions-onderwijsparade-2021