Flipping the classroom

Door online tools in te zetten kunnen studenten thuis kennis opdoen om deze vervolgens samen op de universiteit toe te passen, bijvoorbeeld tijdens een werkgroep. Dit fenomeen noemen we 'flipping the classroom'.

U kunt hierbij gebruik maken van kennisclips, e-lectures of webinars. 

Meer informatie over de mogelijkheden vindt u op https://technologieenleren.umcutrecht.nl/nl/kennisclip.

UMC Utrecht

Een kennisclip is een kort hoorcollege. In maximaal 10 minuten wordt er een specifiek onderwerp behandeld. U kunt een kennisclip laten knippen uit een opname van een bestaand hoorcollege, maar ook opnemen achter uw bureau of in HB3.25.

Voor meer informatie over kennisclips opnemen binnen het UMC Utrecht kunt u kijken op https://technologieenleren.umcutrecht.nl/nl/kennisclip.

Er is nu ook een module van het UMC beschikbaar met tips en tricks voor het maken van een kennisclips. Klik hier om deze te openen. 

Universiteit Utrecht

Vanuit de Universiteit Utrecht biedt Educate-it (didactische) ondersteuning bij het maken van kennisclips. Er zijn twee manieren om een kennisclip op te nemen:

  • Zelf opnemen in een Do-It-Yourself-studio
  • Zelf opnemen op je werkplek

Op deze pagina vindt u meer inhoudelijke en praktische informatie over kennisclips en e-lectures: https://educate-it.uu.nl/kennisclips-en-e-lectures/.

Toxicologie

Marianne Bol-Schoenmakers (M.Bol-Schoenmakers@uu.nl) maakt gebruik van kennisclips binnen haar cursus Toxicologie. Via kennisclips worden de studenten geïnformeerd over de basisprincipes binnen de toxicologie. Vijf videoclips vervangen hierbij één hoorcollege. Per kennisclip worden er twee tot drie activerende kennisvragen gesteld aan de student. Aansluitend op deze voorbereiding is er een werkcollege, waarin de theorie wordt toegepast. 

Waarom kennisclips?

Het hoorcollege dat voorheen dit onderwerp behandelde was voor docenten een lastig college om te geven vanwege de droge opsomming van principes en mechanismen. Studenten hadden om dezelfde reden moeite om het college te volgen. Door de inzet van de kennisclips wordt de stof in meer behapbare delen opgesplitst. Bovendien staat de toepassing van de basisprincipes meer centraal, omdat het hoorcollege is vervangen door een werkcollege. 

Scalable Learning

Door gebruik te maken van het platform ‘Scalable Learning’ kunnen vragen worden toegevoegd aan de clips, waardoor de betrokkenheid van de student tijdens het kijken wordt verhoogd. Studenten ervaren dat ook als zodanig. Studenten kunnen ook ‘live’ vragen stellen naar aanleiding van de clips. Daarnaast kunnen ze het aangeven wanneer ze iets niet begrijpen. De tool verstuurt een e-mail wanneer een vraag is gesteld, zodat de docent binnen afzienbare tijd kan reageren. Daarnaast levert de tool inzicht in het kijkgedrag, waardoor eenvoudig is vast te stellen welke onderwerpen niet zo goed worden begrepen. Stukjes uit de clips die als onduidelijk ervaren worden, kunnen eenvoudig worden samengevoegd tot een presentatie die klassikaal besproken kan worden. Dit maakt het voor de docent eenvoudig om voorafgaand aan het werkcollege precies die informatie te geven waar nog behoefte aan is.

Ervaring van studenten

Studenten moeten er echt op gewezen worden dat ze de in het rooster opgenomen tijd voor het bekijken van de kennisclips nodig hebben. Hierbij is het goed om aan te geven dat ze aantekeningen moeten maken. Sommige studenten prefereren daarom een passief hoorcollege boven de meer actieve onderwijsvorm van de kennisclip.

Al met al is het gebruik van deze kennisclips in het onderwijs van Toxicologie een verrijking, omdat de studenten op eenvoudige wijze met het geleerde aan de slag kunnen gaan. Hierdoor gaan de kale basisbegrippen meer leven.